Paríž bez cestovky: #3 ako sa dostať z letiska do centra Paríža, do Versailles, stravovanie, ubytovanie

Témy ubytovanie a cesta z letiska boli pre mňa najdôležitejšie a najviac stresujúce. Prílet sme mali večer a odlet veľmi skoro ráno. Informácií je na internete veľa, ale dá sa im veriť? Sú aktuálne? Veľmi veľa ich aktuálnych alebo aktualizovaných nebolo a boli staršieho dáta. Preto som študovaním trasy z letiska do centra strávila veľa času. Snažila som si všetko zapamätať a ak ešte niekedy pôjdem do Paríža, tak článok budem určite aktualizovať :). V článku takisto spomeniem kritéria na základe čoho sme si ubytovanie vyberali, a kde sme našli letenku, koľko mesiacov vopred sme si ich kupovali a kde sme boli ubytovaní. Verím, že vám článok pomôže pri plánovaní vašej cesty do Paríža. Inšpirujte sa.

Ako sa dostať z letiska do centra Paríža?
Letisko CDG v Paríži nie je vôbec komplikované, to skôr letisko vo Viedni bolo poriadne bludisko. Ako sa však z neho dostať do centra a potom späť z centra na letisko? Vyzeralo, že to bude veľmi easy, trošku som stresovala, ale nakoniec to bolo celkom jednoduché.

Pred odchodom som si všetko naštudovala. Do centra sa najlacnejšie dostanete autobusmi 350 a 351, už si len pozrite trasu, kde chcete prestupovať. Ja som bola odhodlaná ísť autobusom 350. Čakali sme na neho, no keď som ukázala šoférovi, kam chceme ísť a kde prestúpiť, tak mi povedal, že on tam nejde. Bola som v šoku, lebo všade som sa dočítala o tomto spoji. Nakoniec sme išli RER t.j. vlakom. Vlaková aj autobusová stanica je na tom istom mieste. Autobusovú si všimnete hneď a vlaková je budova vzadu za autobusovou (autobusová je vlastne veľké parkovisko s nástupišťami). Na autobus si kupujete lístky buď v automatoch, ktoré nefungovali, alebo sa dá aj priamo pri vodičovi. Toto vám neviem potvrdiť ani vyvrátiť, lebo sme nakoniec autobus nevyužili.
Z CDG sme išli RER, kúpili sme si lístok na informáciach, kde sa v pohode dohovoríte anglicky. Ja som ukázala mapku kam chcem ísť. Btw. google maps je najspoľahlivejší. Presne vám ukáže spojenie, prestup aj obmedzenia (niektoré zastávky metra boli mimo prevádzky). Lístok stál okolo 10 EUR s tým, že sa s lístkom dalo prestupovať aj na metro, ktoré nás dopravilo k hotelu. Toto je veľmi dôležité. Pozrite si na mapke, kde sa dá prestúpiť na akú linku metra. Sú dva typy bodiek na mapke resp. trasy metra. Plné (bodky na mape trasy linky) sú zastávky a biele bodky sú prestupy. Je to veľmi jednoduché, aj keď to takto možno nevyzerá. Pri tých bielych bodkách je aj uvedené na aký Ďalší spoj sa dá prestúpiť. Uvidíte veľmi rýchlo sa zorientujete.

Keď pôjdete naspäť, z Paríža na letisko CDG, tak si iba pozrite, či vám letí lietadlo z terminálu 1,2 alebo 3. Pretože 1 a 3 majú iné zastávky a 2 má osobitnú. Ak by ste aj vystúpili na nesprávnej zastávke (alebo zmenili terminál - čo neviem či je reálne), tak je všade pekne značené ako sa dostať k správnemu terminálu a nezablúdite. Najskorší autobus ide okolo 5:30 a jazdia až do polnoci. Potom jazdia nočné spoje, ktoré sú trošku drahšie. Odporúčam kúpiť si lístky vopred, my sme si kupovali deň vopred, pretože sme našli veľa pokazených automatov, alebo niektoré nebrali platobné karty. Inak všade platili karty aj hotovosti. Takisto informácie, kde sa dajú kúpiť lístky nie sú otvorené non-stop. Pre váš pokoj na duši, odporúčam kúpiť lístky v automate deň vopred.

Pozrite si aj stanice metra, ktoré sú zatvorené. Napríklad okolo Notre Dame sú zatvorené, niektoré sa rekonštruujú a niekde vám síce napíše prestup, ale prestúpiť sa nedá. Všetky tieto informácie sú priamo v metre (v dopravnom prostriedku myslím). Sú tam uvedené aj presné dátumy od kedy do kedy, ktorá linka nepremáva a podobne. Myslím, že to bolo vo francúzštine aj angličtine, ale to si už nie som istá. Preto prikladám názvy dní, období a mesiacov vo francúzštine (číslovky sú vyjadrené arabskými číslicami, tie nebudem písať):

pondelok - lundi (keď dáte pred slovo člen, tak to znamená "každý" t.j. le lundi je každý pondelok)

utorok - mardi
streda - mercredi
štvrtok - jeudi
piatok -  vendredi
sobota - samedi
nedeľa - dimanche

január - janvier (s predložkou "en" sa mení význam na "v" t.j. en janvier znamená "v januári")

február - février
október - octobre
november - novembre
december - décembre

jar - le printemps (au printemps = na jar)

leto - l'été (všetky ostatné obdobia sa spájajú s "en" t.j. v lete, na jeseň, v zime)
jeseň - l'automne
zima -  l'hiver

Používala som aplikácie a ani jedna nefungovala správne, posielala ma na miesta, kde bolo metro zatvorené. Sú to ich appky, preto ma to ešte viac prekvapilo, že to nie je aktuálne. Aktuálne a správne ukazovala iba mapa google, ktorú som už potom používala (no áno "žrala" dosť dát, keďže som potrebovala aktuálne info a nemohla som fungovať na off line mapách).  Appky, ktoré mi nefungovali správne sa volali Next Stop Paris a RATP

ešte prikladám slovník výrazov, s ktorými sme sa stretávali najčastejšie prikúpe lístkov alebo v metre/RER:
zatvorene - fermé
otvorené - ouvert
prestup -  la correspondance - toto je pre mňa najzáhadnejšie slovo resp. by mi nikdy nenapadlo, že to znamená prestup na
informácie / recepcia - accueil
jeune - mladý človek zvyčajne od 12 do 24 rokov
adulte - dospelý človek
enfant - dieťa do 11 rokov
Handicapé - ŤZP

ČLÁNKY PARÍŽ BEZ CESTOVKY:

ubytovanie, vybavenie a dorozumenie
Čo sa týka ubytovanie, tak to sme neboli nároční. Chceli sme niečo lacné. Našli sme veľmi málo hostelov, ktoré mali 4 posteľové izby resp. veľa hotelov bolo 2 posteľových. Hostel bol jasná voľba, bolo to lacné, mohli sme sa naraňajkovať v spoločnej miestnosti t.j. nemuseli sme sa riadiť raňajkami. Objednali sme si rodinnú izbu so 4 posteľami a samostatnou kúpeľňou. Hostel asi poznáme všetci ak nie, tak je to zdieľaná izba s ľuďmi ktorých nepoznáte. Izby sú dvoj posteľové až dvanásť posteľové. Väčšinou majú spoločnú kúpeľňu na chodbe alebo vo väčšej izbe. Nakoniec nám netiekla teplá voda, a tak sme používali spoločnú kúpeľňu na chodbe, ale keďže bola hneď vedľa, tak sme to neriešili. Postele hrozne vŕzgali pri každom pohybe, pripravte sa na to, že na zakrytie dostanete deku a plachtu. Určite si zoberte roztrojku alebo rozbočku, v našej izbe boli iba dve zásuvky pre 4 ľudí. Našťastie ja nosím všade tieto roztrojky, takže sme boli v kľude. Ani v kúpeľni nenájdete zásuvku. Fén bol iba v spoločnej sprche, čo sme zistili až 3tí deň. V izbe neboli žiadne skrine ani vešiaky, to bolo dosť zlé. Iba stôl a stoličky. Opäť pre 4 osoby dve stoličky. Ako píšem mne to bolo jedno, hlavne, že mám kde spať, ale pre niekoho to môže byť poriadny šok. Umývadlo vedľa postele, žiadne skrine a jedna nelogicky umiestnená zásuvka (museli sme vymýšľať, ako nabiť telefóny, kam ich položiť a tak). Hostel bo,l ale na pokojnom mieste, vedľa potravín a zástavky metra. Cez kopec bola bazilika Sacre Couer a nič také nám nechýbalo.  Najdôležitejšie pri ubytovaní je blízkosť metra, to je asi všetko. Potraviny si kúpite aj cestou na ubytovanie, ale my sme mali v okolí veľa potravín. Veľmi zaujímavé bolo, že som mala možnosť vidieť francúzštinu v priamom prenose. V malinkých potravinách po anglicky nevedeli a mojej francúzskej výslovnosti nerozumeli :D haha potom som im ukazovala na mobile chlieb a oni "Ahaaa" :DD no sranda. Takisto veľmi ale brutálne prehltávajú hlásky. Namiesto "au revoir" (orevuá) som počula iba (vá), ale to bude asi ako naše "dobrý deň" a "brý".  A ešte mi napadlo, takmer v žiadnom hostely nie sú výťahy. ide o veľmi staré domy, ktoré sú prerobené na naozaj mini izby.

cesta do Versailles
Takisto sme išli RER ako z letiska. Cesta stála 7,30 EUR a lístky sa dali kúpiť v automate. V automatoch je krásne napísaná cieľová stanica, či letisko alebo Versailles. Neprišli sme na to ako sa kupuje lístok pre viac osôb, tak sme to kupovali samostatne a dosť dlho blokovali automat, no čo už. Robili to aj ďalší turisti a potom prišla pracovníčka a ukázala nám. Žiaľ nemám to odfotené, ale dá sa kúpiť aj naraz viac lístkov. Opäť lístok môžete použiť na RER a potom prípadný prestup na metro. Kúpte si rovno dva lístky t.j. aj spiatočný. Ušetríte si tým nervy pri kupovaní lístku naspäť. Na tejto ceste sme stretli revízorov a teda poriadne si preverovali lístky. Na túto cestu potrebujete iný lístok ako ticket t+ na metro. Dajte si na to pozor. Môžete dostať pokutu až 45 EUR. Nevedomosť vám v tomto prípade ako výhovorka nepomôže.

stravovanie
Kdekoľvek si dáte kávu bude dobrá. Jediné čo neodporúčam je dať si taliansku kuchyňu vo Francúzsku :D. Bolo to nechutné. Zo štyroch rôznych jedál nám nechutilo ani jedno a zjedli sme to len preto lebo sme boli hladní a mali sme kopu parmezánu :D. Inak sme sa stravovali v McD a hlavne sme si kupovali potraviny v lokálnych obchodoch. Nechodili sme do reštiky, ale kúpili sme si chlieb, džemy, croissanty a robili sme si jedlo na cestu. Takisto odporúčam zastaviť sa na ceste medzi Eiffelovkou a Invalidovňou na ulici "Rue de l'Université" kde mali neskutočný výber rýchleho občerstvenia a reštaurácii, že sme si nevedeli vybrať. Boli tam asi všetky kuchyne, na aké sme si spomenuli. Bolo tam veľmi veľa domácich a takmer žiadny turisti. Z tejto ulice by mal byť aj fajn výhľad na eifelovku, ale to som neskúmala, bola som hladná. Jedlo sme si dali zabaliť a zjedli na brehu Seiny. Btw. ich spotreba plastových tašiek je enormná, keď som si nechcela zobrať igelitku, tak som mala pocit, ako keby sa urazili.

ČLÁNKY PARÍŽ BEZ CESTOVKY:
#1 tipy, rady a moje postrehy - príručná batožina, pitná voda, bezpečnosť, kontroly, ako sa dohovoriť, metro