tip na výlet: ako stráviť upršaný deň v Banskej Bystrici // Vila a stála expozícia Dominika Skuteckého

Na mojom blogu ste si mohli prečítať už niekoľko tipov na výlety. Keď som si to včera prechádzala pýtala som sa samej seba: "Kde je Banská Bystrica?". Je to tak, mesto v ktorom som strávila celý život v mojich tipoch chýba a dnes to napravím. Miesta, ktoré sú krásne a určite by ste ich mali navštíviť je veľa, dnes vás však zavediem na jedno konkrétne miesto a v ďalšom článku vám dám viac tipov, čo by ste mali navštíviť. Ako ste si už prečítali v nadpise článku, prevediem vás krásnym miestom a spolu si pozrieme vilu maliara Dominika Skuteckého z vonku aj zvnútra. O maliara a jeho prácu som sa začala zaujímať iba pred pár mesiacmi, pretože jeho maľbu použili formou mozaiky na novom obchodnom centre. Inšpirovalo ma to a jednoducho som chcela o maliarovi a o jeho tvorbe vedieť viac. Už po prečítaní prvých riadkov som sa nevedela zastaviť a dnes vám vymenujem aj všetky mená jeho detí a názvy obrazov. Pre mňa je jeho tvorba veľkou inšpiráciou a jeho obrazy sú zhmotnením mojich predstáv o tom, čo chcem vyjadriť fotkami. Nikdy som to nevedela vyjadriť slovami, vždy som iba použila, že chcem fotiť ľudí bez pózy a zachytiť ich tak ako sa skutočne cítia, aby fotka vyvolala emóciu a zažili sme presne to, čo zažíva osoba na nej. Radosť, smútok, smiech, plač alebo hnev. Najradšej sa však sústreďujem na to aby fotky zachytávali šťastných ľudí. Pri pohľade na jeho obrazy som si povedala: "To je presne to" a jednoducho to bola láska na prvý pohľad a už teraz sa neviem dočkať pripravovanej výstavy "Neznáme diela Dominika Skuteckého II." Tak ale pekne poporiadku a najprv si prečítajte o stálej expozícii a vile maliara Dominika Skuteckého. Prajem príjemné čítanie, zážitok a verím, že aspoň niektorých z vás inšpirujem na pekne strávený, možno aj upršaný deň, v Banskej Bystrici.





Interiér a exteriér
Vila Dominika Skuteckého sa nachádza na Hornej ulici a ukrýva sa za stromami. Povedala by som, že sem ani nezapadá a keby nebola skrytá za stromami, tak môžem tvrdiť aj to, že je veľmi výrazná. Keď si všimnete ako sú postavené domy, tak zistíte, že vila Dominika Skuteckého je ako jedna z mála postavená nie hneď pri ceste/chodníku, ale najprv má záhradu a samotná stavba je až vzadu, za záhradou. "Unikátnu banskobystrickú rodinnú vilu s ateliérom si nechal postaviť maliar v neorenesančnom štýle okolo roku 1896. Svoj umelecký obdiv k maliarskej tradícii renesancie vyjadril podobizňami slávnych talianskych majstrov Raffaela a Tiziana v sgrafitovej výzdobe na fasáde vily. Stavbu realizoval staviteľ a umelcov priateľ Adolf Holesh." zdroj: prospekt zo Stredoslovenskej galérie. 
Motto na priečelí
Na priečelie domu je nápis: Ars et Amor, Labor et Gloria (Umenie a láska, práca a sláva), bolo krédo, ktoré maliar Dominik Skutecký napĺňal tvorbou. Svojím talentom, rozmanitosťou výtvarného záberu, ako aj spoločenskými a etickými hodnotami svojho umenia sa zaradil k európskej maliarskej avantgarde, k novátorom európskej výtvarnej scény na prelome 19. a 20. storočia. Dnes môžeme iba polemizovať nad tým, aký skutočne bol Dominik Skutecký a či sa naplno riadil svojím vznešeným mottom, alebo to bola skôr túžba, či dokonca mýtus, ktorý okolo seba vytváral. Nepomôžu nám v tom takmer žiadne zápisky či svedectvá, lebo jeho dom bol vyplienený a okupovaný gestapom a väčšina rodiny prenasledovaná a zavraždená počas druhej svetovej vojny.

Tragický osud rodiny
Po smrti maliara žila v dome jeho dcéra Karola s manželom a synom Petrom Karvašom, ktorý bol neskôr spisovateľom. Počas druhej svetovej vojny bola rodina vyvraždená, vila vyplienená a usídlilo sa v nej gestapo. Po vojne v nej žila rodina Bellušovcov, počas normalizácie slúžila ako sídlo administratívy uhoľných skladov. Od roku 1994 v nej sídli stála výstava o Dominikovi Skuteckom.Dominik Skutecký zomrel na jar 1921 na následky mozgovej mŕtvice, pochovaný je na židovskom cintoríne v Banskej Bystrici. Paradoxne sa tak vyhol tragédii svojej rodiny, ktorá nasledovala po vzniku Slovenského štátu. Pre Skuteckého znamenala jeho rodina veľmi veľa a ťažko by bol niesol prenasledovanie svojich rodinných príslušníkov pre židovský pôvod. Jeho syn Alexander zahynul v Hiadeľskom sedle krátko po potlačení SNP. Ešte trpkejší osud čakal jeho dcéru Karolu, ktorá po otcovi zdedila výtvarný talent. Spoločne s manželom, lekárom Ferdinandom Karvašom zahynuli v januári 1945 vo vápennej peci v Nemeckej.

Úpravy vzhľadu vily
Umelcova pozostalosť sa nenávratne stratila ešte počas 2. svetovej vojny, kedy vilu dočasne obsadilo gestapo, preto nie sú známe ani pôvodné  návrhy architektonicko -výtvarnej podoby stavby a sgrafitovej výzdoby, ktoré pravdepodobne vytvoril sám Skutecký. Po rôznych prestavbách a úpravách budovy v 2.polovici 20.storočia bola fasáde vily prinavrátená pôvodná podoba až v roku 1994, keď bola prispôsobená pre zriadenie stálej expozície maliara. Záhrada, ktorá bola v roku 2011 vyhlásená za súčasť národnej kultúrnej pamiatky pod názvom Vila s areálom, predstavuje unikátny priestor metskej parkovej záhrady, ako aj poslednú mestskú záhradu na Hornej ulici v centre Banskej Bystrice a širokom okolí. 
Stála expozícia - prvé pocity
O mojich pocitoch, ktoré som prežívala, keď som urobila prvý krok cez bránu smerom k vile som písala aj na facebooku aj na instagrame, pretože to bol skutočne silný zážitok. Opíšem to ešte raz, pre vás, ktorí ste si to nečítali. Bol to poriadne silný deň na zážitky a emócie s nimi spojené. V stredu, keď väčšina ľudí, ktorých kroky viedli do mesta, viedli na oslavy SNP. Ja som si urobila deň plný toho čo ma napĺňa a robí šťastnou. Išla som doslova proti prúdu a zamierila som na opačný koniec mesta. Múzea, výstavy, koncert a fotenie. Spomeniem iba ten najsilnejší zážitok. Splnila som si svoj mini sen a bola som si pozrieť svoj obľúbený obraz, o ktorom viem asi všetko a veľa som o ňom čítala, "Trh v Banskej Bystrici" naživo a takisto aj celú tvorbu Dominika Skuteckého priamo v jeho vile v Banskej Bystrici. Viac o obraze sa dočítate nižšie. Vo vile, v ktorej je stála expozícia tvorby tohto maliara a patrí pod Stredoslovenskú galériu, boli zhasnuté svetlá, tak som si nebola istá, či majú otvorené. Predsa bol len sviatok a informácie na webe nemuseli byť úplne správne. Nesmelo som sa opýtala, či si môžem pozrieť stálu expozícii. Pani sa na mňa usmiala, zaplatila som vstupné a iba pre mňa otvorila všade dvere a rozsvietila. Cítila som sa ako v sne, súkromná prehliadka, bez ľudí. Ako som vstupovala do miestností pani predomnou otvárala dvere a zapínala svetlá. No cítila som sa tak výnimočne a neverila som vlastným očiam. Všade navôkol nádherné obrazy, ktoré vyzerali tak reálne, že som mala chuť vkročiť do nich a užiť si slnečné dni v parku s aktérmi na obraze. Tak nádherné a sýte farby, ťahy štetcom, srdce mi bilo ako divé. Pri maľbe "Trh v Banskej Bystrici" som asi na päť sekúnd ani nedýchala a normálne som si hovorila nádych výdych :) Bolo to šialené a nikdy som to asi nezažila. Ten obraz je tak nádherný, vedela by som sa na neho pozerať aj celý deň a vyhodnotila by som ho ako produktívny deň. Všetky obrazy sú krásne, a maliara si zaraďujem do zoznamu "Koho chcem stretnúť, keď sa bude dať cestovať v čase". Rozhodne by ste mali zájsť do tej vily ona je sama o sebe krásna a ukrýva ešte väčšiu krásu. 

1. poschodie
Stála expozícia s dielami maliara Dominika Skuteckého sa nachádza v štyroch miestnostiach. Dve sú na prízemí a dve na prvom poschodí, kde bol aj ateliér maliara. "Expozícia sa nachádza v autentickom prostredí umelcovej vily, kde sa usadil koncom 19. storočia po dlhoročnom pôsobení mimo Slovenska, najmä vo Viedni a Benátkach. Jedinečná prehliadka ponúka jeho známe žánrové maľby s výpravnými scénami zo slávnych benátskych chrámov  azákutí. Z neskoršieho obdobia sú to výjavy zachytávajúce atmosféru banskobystrického mestského života z obdobia konca habsburskej monarchie. V kultivovanej portrétnej tvorbe sa vynímajú popri reprezentatívnych aj civilnejšie portréty banskobystrických osobností a intímne portréty umelcovej rodiny. " zdroj: prospekt zo Stredoslovenskej galérie. 
Na prvý obraz som sa nevedela vynadívať. Vidíte tie krásne farby? Tú kompozíciu? A vlastne asi to na fotke nevidno až tak presne, ako to vidieť naživo. Ach už od tohto som sa nevedela odlepiť a bol iba prvý v poradí. Rýchlo som sa obzrela okolo seba a hovorím si, že ak budem pri každom stáť tak dlho, tak mi nebude stačiť ani celý víkend nie to hodina, ktorú som mala. Druhý obraz sa volá "Zeleninový trh v Banskej Bystrici" a takisto ma uchvátil tým množstvom detailov spôsobom akým zachytil atmosféru. Normálne som sa vedela do obidvoch vžiť.  Potom bolo ešte pár obrazov a hneď vedľa obrazu "Zeleninový trh v Banskej Bystrici" je strategicky umiestnený obraz, vďaka ktorému som vilu navštívila. Môj obľúbenejší obraz "Trh v Banskej Bystrici". Dôvod prečo som sa začala zaujímať o obraz som vám vysvetlila v úvode. Čím viac som o ňom vedela, tým viac som si začala všímať každý detail na obraze a uchvacoval ma viac a viac až som sa do neho zamilovala. Čo je na ňom tak zaujímavé? 
Trh v Banskej Bystrici - asi najznámejší obraz významného slovenského maliara Dominika Skuteckého, pochádza z roku 1889. Skutecký obraz namaľoval po príchode z Benátok v roku 1889. Bol rozhodnutý natrvalo sa usadiť v Banskej Bystrici, kupoval pozemok na Hornej ulici a pripravoval stavbu rodinného domu. Obraz zobrazuje mimoriadne množstvo postáv v žánrovo poňatej kompozícii na pozadí zobrazenia trhu na námestí, v čistej farebnosti ľudových krojov v plnom slnečnom svetle, s dôrazom na farebnú dominantu červeného slnečníka vo vzťahu ku kompozícii vo formáte zlatého rezu. Obraz bol vystavený v roku 1890 v Mücsarnoku, kde ho zakúpila Mestská rada v Budapešti na muzeálne účely. Po ôsmich mesiacoch však obraz autorovi vrátili s tým, že majiteľ si praje iný s motívom z hlavného mesta Budapešti. Skutecký to prijal s podmienkou, že námet si vyberie sám. Stalo sa ním takisto tržné námestie - Mýtne námestie v predpolí dnešného Petöfiho mosta, kde malo dôjsť k urbanistickým zmenám, a bola dôležitá aj dokumentárna hodnota diela. I keď tento obraz v roku 1944 zhorel, vieme, že nedosahoval kvality banskobystrického trhu. Jeho farebnosť bola utlmená a určená šeďou veľkomestského prostredia. Obraz Trh v Banskej Bystrici putoval domov a Skutecký ho venoval na charitatívny účel. Spolok žien organizoval dobročinnú akciu, ktorej zisk bol venovaný na výstavbu novej nemocnice. Obraz sa napokon dostal do zbierok mestského múzea. Vďaka tomu ho bolo možné vypožičiavať, a tak sa stal jedným z najvystavovanejších diel autora. Návštevníci ho môžu vidieť v Stredoslovenskej galérii (SSG), vo vile Dominika Skuteckého v Banskej Bystrici.
K tomuto obrazu sa však viaže zaujímavá história a tiež polemika okolo totožnosti hlavnej osoby kompozície – ženy s červeným slnečníkom. Je ňou Skuteckého manželka Cecília alebo pekná dcéra projektanta umelcovej vily v Banskej Bystrici 17-ročná Margita Holeschová? Dnes je už známe, že existoval aj skorší variant tohto Skuteckého obrazu. Na maďarskom umeleckom trhu sa v roku 2013 objavila neznáma verzia prípravnej maľby – čiastočne skice Trhu v Banskej Bystrici. Je to iba časť celej kompozície, ale v klasickom formáte stojatého obrazu. Veľký rozdiel je vo farebnosti - hlavná postava je oblečená v čiernych šatách, červený slnečník nie je tak intenzívny a dominantný ako na konečnom obraze. Hlavná dáma je podľa existujúcich portrétov evidentne pani Skutecká, vtedy už matka troch detí. Dosvedčujú to jej čierne vlasy, účes, profil. Poznáme viaceré jej portréty od umelca. Žena na konečnom obraze z roku 1889 je mladá žena so svetlejšími vlasmi. Zdanie čiernej vytvára čierny šál prehodený cez vlasy. Takže na prípravnom obraze pózovala a je zobrazená pani Skutecká a na koncovom t.j. tomto je zobrazená slečna Holeschová t.j. dcéra architekta vily D.Skuteckého. 

Obraz bol namaľovaný ako prvý po príchode Skuteckých do Banskej Bystrice a zrejme preto v ňom stále cítiť benátsky vplyv. Keď sa naň človek lepšie zadíva, napravo od dámy so slnečníkom mu padne do oka postava, ktorá akoby medzi ostatné svojim odevom nepatrila. Pripomína benátsku rybárku s košom a šatka cez plecia symbolizuje odevný doplnok, aký sa bežne kupoval na benátskych trhoch. Maliar zrejme aj takto netradične chcel vzdať hold milovaným Benátkam. V popredí na obraze sú aj tri deti Dominika Skuteckého – Zerline, Alexander a Ferdinand. Karola ešte nebola na svete. Toto dielo má nie len veľkú umeleckú hodnotu ale aj dokumentačnú. Trh v Banskej Bystrici napríklad zachytáva to, čo dnes už súčasťou námestia nie je. Je to napríklad ozdobné oplotenie Mariánskeho stĺpa, či zobrazenie Jána Nepomuckého v nike Katedrálneho chrámu v pozadí. Tento obraz sa stal súčasne inšpiráciou aj pre súčasnosť. Repliky secesných lámp z obrazu sa počas rekonštrukcie námestia v 90. rokoch naň opäť vrátili.
Tieto dva obrazy ma takisto dostali. Boli tak nádherné a tak živé a farebné a ja to asi ani neviem vyjadriť slovami. Tak iba pozerajte ....
Portrét maliarovej manželky Cecílii a autoportrét maliara. V druhej miestnosti na prízemí boli iba portréty rôznych osobností. Mali dušu, nádhera.

2. poschodie
"Na poschodí expozície sú v pôvodnom priestore umelcovho ateliéru vystavené vo voľnejšej inštalácii diela rôzneho charakteru, od štúdií približujúcich maliarove výtvarné postupy až po definitívne žánrové diela a portréty. Prehliadka je rozšírená o virtuálnu prezentáciu mapujúcu osudy umelca a jeho rodiny." zdroj: prospekt zo Stredoslovenskej galérie. 
Na druhé poschodie sa dostanete schodami, ktoré pútajú pozornosť a mala som chuť ich odfotiť z každnej strany . Stále som si opakovala, že nemám veľa času a dôležitejšie sú obrazy ako schody :) Urobila som si však zopár fotiek aj výhľadu a veľmi zaujímavých okien. Expozícia je umiestnená, ako je spomínané vyššie, v umelcovom ateliéri, kam nerád púšťal ľudí. 
Opäť na mňa čakala, teda čaká aj na vás, samá krása, farby a vtiahnutie priamo do obrazu. Farebnosťou púta obraz "Španielska tanečnica" z roku 1900 -1902, či autoportrét maliara z roku 1919, ktorý je umiestnený nie na stene, ale na stojane na maliarske plátno. V tejto miestnosti sú aj lavičky, takže tu sa asi očakáva, že vám to bude trvať dlhšie, škoda, že neboli aj na prízemí. 
Tieto tri boli nádherné. Pri dáme, ktorá číta noviny som mala chuť usmievať sa aj ja, aj keď neviem na čom sa smiala. Ale jednoducho ma to pohltilo :). 
Tu vidíte spomínaný autoportrét na stojane, ktorý je ale v súkromnom vlastníctve nie je majetok SSG.
"V osobitnom cykle kotlárov maliarsky zdokumentoval tradičné pracovné postupy a prostredie miestnych medených hámrov, ktoré vystihol v svetelných efektoch žeravých pecí. Skuteckého maliarsky temperament a vývin vynikal ovládaním kvalít tradičnej talianskej maľby a v neskoršom období špecifickým riešením svetelnej problematiky luministickej (impresionistickej) maľby prelomu 19. a 20. storočia." zdroj: prospekt zo Stredoslovenskej galérie. Veľmi sa mi páčilo ako obrazy mali presne, ako sa píše vyššie, svetlo. Skúmala som každý detail ako to urobil, aby to pôsobilo tak reálne a mali ste pocit, že to svetlo dopadá až na vás. Nádhera. Tie pece a žeravé uhlíky v nich boli neskutočne dokonalé.
Na stene pred ateliérom nájdete zopár fotiek maliara pri práci. Veľmi krásne zábery.
Tak verím, že som vás trošku namotivovala a prídete si túto vilu a expozíciu pozrieť osobne. Rozhodne som vám neukázala všetko :) Prehliadka mi trvala asi 40 minút, ale to som sa dosť ponáhľala, lebo som mala iba hodinu a potom zatvárali. Vstupné sú 2 EUR a rovnaká suma je ak chcete fotiť. 


 

******
Našu originálnu tvorbu nájdete v záložke >>> ŠITIE
Ďalšie DIY projekty nájdete v záložke >>> DIY
Kontakt na mňa v časti >>> KONTAKT

******

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

ďakujem za každý jeden názor / Thank you :)